SITE ADI | SLOGANI
   
  cCc34
  *Türk Tarihi'ne bakışımız nasıl olmalıdır?
 

  ata_bayrak.t_rkiye.gif

Türk Tarihi'ne bakışımız nasıl olmalıdır?

XV. Yüzyılda, bizde, belirli bir tarih görüşü vardı: Türk tarihinin en eski çağları olarak Oğuz Han destanından bahsolunur, sonra pek kısa bir Selçuk tarihi anlatılarak Osmanlılara geçilirdi. Böylece eski tarihçiler, Osmanlıları daha mühim ve üstün tutmakla beraber, Türk tarihini bir bütün halinde gözden geçirirlerdi.

Fakat bu tarih görüşü köklenmeden baltalandı. Hele, Hoca Sadeddin gibi bir müverrihin, eserine doğrudan doğruya Osmanlılarla başlamasından sonra, bizim için Türk tarihi sadece "Osmanlı tarihi" olarak kaldı. Ve daha önceki Türklerden, az veya çok, yabancı milletler gibi bahsedilmeye başlandı.

XIX. Yüzyılda Müşir Süleyman Paşa ile başlayan tepki, bu yanlış görüşü sarsmaya başladı. Varlık ve başlangıcımızın Osmanlılardan daha ilerde olduğu anlaşıldı. Eski Türklerden bahseden bölümler okul kitaplarına kadar girmekle beraber, Türk tarihi, sıralanmış bir bütün haline konulmadı. Çünkü çeşitli hükümdar sülâlelerinin zamanları ayrı ayrı devletlermiş gibi ele alınıyor ve Türkler bir çok yerlerde bir çok devletler kurup bunlardan hiç birisini uzun müddet yaşatamamış bir millet gibi gösteriliyordu.

Halbuki gerçek hiç de böyle değildir. Çünkü Türk tarihi aralıksız bir bütündür. Mesele, onu sistemleştirmekten ibarettir.

***

Türk tarihine bakışımız nasıl olmalıdır? Bu, pek mühim bir meseledir. Çünkü Türk tarihi; İngiliz, Alman veya Fransız milletlerinin tarihi gibi ele alınamaz. Bunun sebebi, Türk tarihinin, o milletlerin tarihi kadar basit olmayışıdır.

Bu gün, dünyadaki belli başlı milletlerin nasıl meydana geldiğini biliyoruz. Çünkü bu, tarihin gözleri önünde olmuştur. Halbuki Türk milleti tarih başladığı zaman teşekkül etmiş bulunuyordu.

Bundan başka bu milletlerin tarihi, hemen hemen, hep aynı dar bir alanda geçtiği için, onların tarihlerini sıraya koymak kolaydır. Fakat, Türk tarihi için bu, mümkün müdür? Bazen Çin’de, bazen Mısır’da, bazen Avrupa’da gördüğümüz Türklerin tarihini bir çerçeveye sığdırmak güç bir iş gibi gözükür. Bundan dolayıdır ki şimdiye kadar Türkler, kırk yerde kırk devlet kuran bir millet sayılmış ve Türk tarihini kronolojik bir düzene sokmak teşebbüsü görülmemiştir.

Eskiden, tarihin destanlarla karışık olduğu zamanlarda, Türklerin kafasında daha sistemli bir tarih görüşü vardı. Bu gün, bir çok bilinmeyen gerçekler meydana çıktığı için, artık, o eski görüş ile yetinmek mümkün değildir. Bunun için bir yeni tarih sistemi bulmak zorundayız. Milliyetçi olduğumuz ve büyük Türk birliğine inandığımız için de, tarihimize vereceğimiz sistem, dileklerimize uygun olmalı ve bu sistem, bize yalnız geçmişimizi en parlak şekilde göstermekle kalmamalı, aynı zamanda ilerisi için de yol çizmelidir.

***

Bir çok milletler için tarih, bir vatan tarihidir. Meselâ Fransızlar için vatan tarihinden başka bir tarih usulü gütmek mümkün değildir. Bundan dolayı da Fransızlar için millet, o vatan içinde oturan ve birbirine karışan insanların topluluğundan doğan varlık demektir. Çünkü Fransızlar ne Gol, ne Lâtin, ne de Germen olduklarını iddia edebilirler. Bu unsurların hepsinin aynı vatanda karışmasından doğan bir millet oldukları için, vatan tarihini esas olarak almaya mecburdurlar.

Araplar için tarih, bir millet tarihidir. Çünkü, vatanlarının sınırları değişik kalmakla beraber, bu millet, uzun asırlar devletini kaybetmiş, fakat millî varlığını saklamıştır.

İngilizler içinse tarih, bir devlet tarihidir. Çünkü, vatan dışına çıkınca kültür bakımından İngiliz kalmakla beraber İngiliz’den başka bir isim taşıyan İngilizler esas varlıklarını ana devletlerinde korumuşlardır.

Bununla beraber bu hükümler kesin sayılamaz. Fransızlar için vatan-devlet, İngilizler için devlet-vatan esasının varlığı da söylenebilir. Kesin olan şudur ki, tarihi kuruluşları başka olan milletler için, tarih sistemi de başka başkadır.

Bize Gelince: Bizim şimdiye kadar sahip olduğumuz "Tarihi Görüş"ümüz yanlıştır. Çünkü bizim için millet-devlet esasını kabul etmek millî menfaatlerimiz için daha uygun olduğu halde, biz, millet tarihi şöyle dursun, devlet ve vatan tarihini bile bir yana bırakarak, yalnız sülâle ve rejim tarihini esas olarak kabul ettik. Her sülaleyi bir devlet sayarak, şimdiye kadar, sülâler sayısınca devlet kurduğumuzu ileri sürdük. Fakat düşünmedik ki o kadar devlet kurduksa, bunların hiç birisini da yaşatamamış olduk!

Halbuki elimizde, her zaman bir Türk devleti vardı. Çünkü gerçekte bu kadar devlet kurmuş değil, bu kadar sülâle değiştirmiş bulunuyorduk. Tarihi hayatları uzun olan bütün milletlerde olduğu gibi bizde de bir takım hükümdar sülâleri gelmişti. Başka milletler onları hükümdar sülâleri diye saydıkları halde, biz, ayrı devletler diye kabul ettik. Bu çeşit hükümdar sülâlerinin zamanlarını ayrı devletler olarak kabul etmek elbette ki yanlıştır. İngiltere’de, Fransa’da sülâleler nasıl birbirlerinin ardından gelmişse ve Fransa’da Kapet, Burbon, Orlean, Napoléon; Almanya’da Saksonya, Frankonya, Baviyara, Habsburg; İngiltere’de Anju, Tudor, Stuard devletleri yoksa ve bunlar sadece hanedanlar ise; bunun gibi, Türkelinde de Kun, Gök Türk, Uygur, Selçuk, Osmanlı devletleri yok, sülâleri vardır. Bazen, iki veya daha çok sülâle idaresinde iki veya daha çok siyasî Türk zümresinin bulunması ve bunların birbirleriyle çarpışmaları bu kuralı bozamaz. Nasıl ki Almanya’da düne kadar aynı zamanda hakim olan bir çok sülâleler bazen birbirleriyle çarpıştıkları, hatta bunlardan bazıları Fransızlar ile birleşerek öteki Almanlara karşı yürüdükleri halde Alman devleti bir devlet sayılıyor idiyse, bizde de aynı şekilde bir devlet olmak gerekir. Eğer bütün milletler tarihlerini bizdeki gibi değerlendirselerdi, o zaman, meselâ İngiltere’de İki Gül savaşında iki devlet bulunduğunu kabul etmek lâzım gelirdi. Yine Fransa’da, kontlukların kuvvetlenip kıral nüfuzunun gücünü kaybettiği zamanlarda, birkaç devlet bulunduğunu kabul etmek gerekirdi. Hele XVIII. ve XIX. Yüzyıllar Almanyası, içinden çıkılmaz bir hal alır, belki de Almanya denilen varlığın inkâr edilmesi lüzumu baş gösterirdi.

Bizim tarihimizin, böyle aykırı bir şekilde yazılmasında hanedancılık zihniyeti büyük rol oynamıştır. Hanedanın kutsal bir varlık sayılması, onun düşmesiyle, devletin yok olduğu düşüncesini doğurmuştur. Halbuki, bu gibi hallerde değişen şey, zamanımızın kabine değişmeleri ile kıyaslanacak kadar basittir. Meselâ Doğu Türklerinde Gök Türk hanedanının düşüp Dokuz Oğuz hanedanının kurulması yeni bir devlet doğması gibi sayılır. Halkı, sınırları, toprağı, teşkilatı, dili, geleneği aynı olan bu iki devre arasındaki ayrılık, yalnız, yalnız, başlarındaki hanedanın ayrı oluşundandır. Onun için, Gök Türkler ile Dokuz Oğuzlara, nasıl, ayrı iki devlet diye bakabiliriz? Düşünmeli ki, Dokuz Oğuz devresi Gök Türk devresinin tekamülünden başka bir şey değildir. Ve nihayet, eğer, bizdeki hanedan değişmeleri başka milletlerdeki hanedan değişmeleriyle aynı şartlar içinde olmuyorsa, bunun sebeplerinin milletlerin ruhî farklarında aramalıdır.

Şu halde, hanedanları ayrı devlet saymak, hanedancılık zihniyeti ile hareket etmek değil midir?

Bir de günümüzün tarihinden örnek alalım: Osmanlı devleti yıkılmış, onun yerine Türkiye Cumhuriyeti gelmiştir. Bu düşünüş de yanlıştır. Çünkü, bir Osmanlı devleti yoktu ki yıkılmış olsun. Sadece Osmanlı hanedanı vardı. Yıkılan odur. Yâni devlette rejim değişmiştir. İşte o kadar...

Sonra şunu da unutmamak gerek ki, eğer biz, yıkılan sülâleleri devletler gibi gösterirsek, bundan, Türklerin siyasi hayatta istikrara sahip olamadıkları, devletlerini uzun zaman yaşatamadıkları sonucu da çıkar. Milletlerin ruhiyatı yüz yıllar içinde değişmediğine veya pek az değiştiğine göre, bu, Türkiye Cumhuriyetini de uzun müddet yaşatamayacağımız gibi bir düşünceye yol açabilir. Bundan kazanacak olan da, elbette, biz olamayız.

Milletlerin hayatında iç savaşlar ve karışıklıklar görülür. Fakat bundan, hiçbir zaman o devletin ikiye ayrıldığı mân+ası çıkmaz. Eğer, böyle olursa, merkeziyetçi olmayan eski Türk idare şekline göre, milletimizin, pek dağınık bir hayat yaşadığı, birleşip devlet kuramadığı gibi bir mânâ da çıkabilir.

Yine, bazı iç karışıklık ve ayrılıkların uzun sürdüğü de olur. Anadolu’daki beğlikler devri gibi. Bu beğliklerin hepsini birer devlet sayabilir miyiz? Bu, büyük bir yanlış olur. Çünkü gerçekte olan şey, batı Türklerinin başsız kalmalarından ibarettir. Nitekim 1806 – 1871 arasında Almanya da başsız kalmış, fakat kimse Prusya, Baviyara, Saksonya, Vurtemberg vesaireyi ayrı birer devlet saymamıştır. Tarih yine Almanya tarihi olarak sayılmış ve okunmuştur. Halbuki biz hâlâ, her sülâleyi ayrı devlet sayıyor ve Türkiye tarihi deyince, pek pek, Osmanlı hanedanı ve cumhuriyet devrini anlıyoruz.

O halde, bu yanlış görüşü nasıl doğrultmalıyız.

Türk tarihini, ancak, kendi şartlarımıza göre gereken değişiklikleri göz önünde tutarak, başka milletlerin kendi tarihlerini ele aldıkları usul gibi bir usulle değerlendirmek suretiyle bir düzene sokabiliriz.

Bu yolda yürüyünce, Türk tarihini ilk önce ikiye ayıracağız:

1. Anayurttaki Türk Tarihi,

2. Yabancı illerdeki Türk Tarihi.

Anayurttaki Türk tarihi, en eski çağlardan XI. Yüzyıla kadar yalnız Doğu Türkelinde geçer. Bu Doğu Türkeli deyimine, bugünkü Moğolistan ile Moskof Avrupa’sının doğu bölümleri de girer.

XI. Yüzyılda batıda, ikinci bir anayurt daha kurulmuştur: Türkiye... Bu da Anadolu, Erran, Azerbaycan, Irak ve Kuzey Suriye’den meydana gelen yurttur.

Doğu Türkeli ve Türkiye tarihleri, aralıksız bir bütün halinde Türklerin tarihidir. Hem de bu iki vatanın bazen birleşmeleri haliyle...

Yabancı illerdeki Türk tarihi ise, hâkim Türk sülâlelerinin yabancı milletlere dayanarak kurdukları devletlerin tarihidir. Bunlar sürekli olmamış, bir Türk sülâlesiyle o sülâlenin buyruğundaki bir Türk ordusunun başka milletlere hükmetmesiyle başlayarak, sonunda bu Türklerin yabancı çoğunluklar arasında dillerini ve milliyetlerini kaybetmeleri şeklinde devam etmiştir. Bu devletleri, bütün hayatları boyunca Türk devleti saymaya imkân yoktur. Meselâ bugünkü Mısır devleti, Türk askerlerine dayanan bir Türk hanedanı tarafından kurulduğu halde, bugün Mısır tamimiyle bir Arap devleti olmuştur. Bunun için Çin, Hindistan, İran, Doğu Avrupa ve Mısır’da kurulan Türk devletlerini, hanedan ve ordu Türk karakterini taşıdığı müddetçe Türk tarihi kadrosuna sokabiliriz. Hanedan ve ordu Türklüğünü kaybettikten sonra, onları Türk tarihi içinde görmeye imkan yoktur.

Buna göre, Doğu Türkeli ve Türkiye tarihlerinin şemalarını şöyle çizebiliriz:

Doğu Türkelinde:

Türkistan:
Başlangıç
Bitiş

Sakalar Çağı
MÖ. VII Yz.
MÖ. III. Yz.

Kunlar Çağı
MÖ. III Yz.
MS. 216

Siyenpiler Çağı
MS. 216
394

Aparlar
394
552

Göktürkler Çağı
552
745

Dokuz Oğuz-On Uygurlar
745
840

Uygurlar Çağı
840
940

Karahanlılar Çağı
940
1123

Karahıtaylar Çağı
1123
1207

Sekizler Çağı
1207
1218

Çingizler Çağı
1218
1370

Çingizler Çağı
1370
1501

Özbekler Çağı
1501
1920


Türkiye’de:

Türkistan:
Başlangıç
Bitiş

Selçükler Çağı
1040
1249

İlhanlılar Çağı
1249
1336

Büyük Beğlikler Çağı
1336
1515

Osmanlılar Çağı
1515
1922

Cumhuriyet Çağı
1923
-


Ciddi ilim adamlarından meydana gelecek küçük bir tarihçiler grubu, bu şemayı tartışıp, eksik ve yanlış taraflarını bulup düzelttikten sonra, Türk tarihi bu esaslar üzerinde yeniden ele alınmalıdır. Bu yapılmadıkça, okullarda tarihimizi Türk çocuklarına hazmettirmek imkânsız olmaya devam edeceği gibi, milletçe geçmişimize saygısızlık göstermiş olmaktan da kurtulamayız.


Çınaraltı Dergisi, 21 Temmuz 1941, Sayı: 1

 
  Sitemize Giren Bilgisayar sayısı 27555 ziyaretçi (57954 klik) kere tıklandı ! Sorularınızı Sıkıntılarınızı Paylaşmak İstediklerinizi Yorumlarınızı Belirtmeniz İçin bozkurtcular@turk.tc ekleyerek bana ulaşabilirsiniz. ccc34.tr.gg  
 

H Z . ZÜLKİFL A.S. H Z . ZÜLKARNEYN A.S. H Z . ZEKERİYYA A.S H Z . YUSUF A.S H Z . YÛNUS A.S. H Z . YAKUP A.S HZ. YAHYA A.S. H Z . SÜLEYMAN A.S. H Z . ŞUAYB A.S H Z . Ş İ T H Z . S A L İ H > H Z . NUH A.S H Z . MUSA A.S Hz. LÛT H Z . LOKMAN A.S. H Z . İSMAİL A.S. H Z . İSHAK A.S. H Z . İSA A.S. H Z . İLYAS A.S. H Z . İ D R İ S A.S H Z . İBRAHİM A.S. H Z . HUD A.S H Z . HIZIR A.S H Z . HARUN A.S H Z . EYYUB A.S. H Z . DAVUT A.S. Hz. ADEM 1938 YILI 1936 - 1937 YILLARI ARASI 1934-1935 YILLARI ARASI 1932 - 1933 YILLARI ARASI 1930 - 1931 YILLARI ARASI 1926 - 1928 YILLARI ARASI 1925 YILI 1924 YILI 1923 YILI 1922 YILI 1920 YILI 1919 YILI 1918 YILI 1916-1917 YILLARI ARASI 1913-1915 YILLARI ARASI 1881-1912 YILLARI ARASI sz 1881-1912 YILLARI ARASI Elektrik kablosundan TV, radyo ve internet SİZCE DEVLET BAHCELİ AKTİFMİ BENCE BİR AN ÖNCE OYUN PROGRAMI ATALIM ülkücü olmayın sakın ülkücü gence çok açık mektup bitkisel yollarla güzellik Türk kadını her haliyle güzel ama.. 40 HADİS İSLAM'IN TEMEL KAYNAKLARI ve YARARLANMA YÖNTEMLERİ TEŞKİLAT DOKTRİN ÜLKÜCÜLÜĞÜN TEMEL ESASLARI TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ FİKİR SİSTEMİNE GENEL BAKIŞ BOZKIR CEMİYET YAPISI HAKKINDA KÜLTÜRÜN TANIMI TÜRKLER'İN YAYILMACILIĞI MİLLİYETÇİLİĞİN BATI KAYNAKLI OLMASININ İMKANSIZLIĞI MİLLİYETÇİLİĞİN TÜRK TARİHİNDE DEVLETLEŞME İLE BAŞLANGICI MİLLİYETÇİLİĞİN KAVRAM OLARAK TANIMI TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ'NİN FİKİR SİSTEMİNE GENEL BAKIŞ YENİ TÜRK DEVLETİ'NİN KURULUŞU CUMHURİYETİN İLÂNI TÜRK MİLLÎ MÜCADELE HAREKETİ VE KUVA-YI MİLLİYE RUHU OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ (1900 - 1924 ) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ(1800 - 1900 ) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ (1700 - 1800 ) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ (1600-1700) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ (1500-1600) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ ( 1400 - 1500) OSMANLI İMPARATORLUĞU KRONOLOJİSİ ( 1299 - 1400 ) Tanzimat Dönemi,Şark Meselesi ve Kırım Savaşı;Islahat Fermanı ,I.Meşrutiyet Döne 19. y.y. Osmanlı Devleti'nde Islahat Çabaları Gerileme Dönemi ve Gerilemeyi Durdurdurma Çabaları Fatih'in Batı Politikaları Fatih ve Cihan Devleti'nin Doğuşu Ankara Savaşı ve Fetret Devri: Yıldırım Bâyezid'in İstanbul Kuşatması ve Balkanlardaki Fetihleri. Anadolu'da Türk Birliği'nin Sağlanması; Rumeli ve Balkanlarda Fetihler; Kuruluş Devri Osmanlı Beyliği'nin Kuruluşu; OSMANLI İMPARATORLUĞU Ihşîdiler Tolunoğulları MEMLÜKLER EYYUBİLER HARZEMŞAHLAR Diğer Özbek Hanlıkları TİMUR DAN SONRA ORTA ASYA Özbek Hanlığı (Şibaniler) TİMUR İMPARATORLUĞU Çağataylılar Nogay Hanlığı Sibir Hanlığı Kasım Hanlığı Kazan Hanlığı Ejderhan Hanlığı (Astrahan veya Hacı Tarhan Hanlığı) Kırım Hanlığı Aliağaülküocagi Bucaülküocagi Güzelbahçeülküocagi Konakülküocagi Selçukülküocagi Balçovaülküocagi Çeşmeülküocagi Karaburunülküocagi Menderesülküocagi Tireülküocagi Bayındırülküocagi Çiğliülküocagi Karşıyakaülküocagi Menemenülküocagi Torbalıülküocagi BergamaülküocagiDikiliülküocagiKemalpaşaülküocagiNarlıdereülküocagiUrlaülküocagi BeydağülküocagiFoçaülküocagiKınıkülküocagiÖdemişülküocagi BornovaülküocagiGaziemirülküocagiKirazülküocagiSeferihisarülküocagi AdalarülküocagiBeykozülküocagiFatihülküocagiMaltepeülküocagiTuzlaülküocagi Avcılarülküocagi Beyoğluülküocagi Gaziosmanpaşaülküocagi Pendikülküocagi Ümraniyeülküocagi Bağcılarülküocagi Büyükçekmeceülküocagi Güngörenülküocagi Sarıyerülküocagi Üsküdarülküocagi Bahçelievlerülküocagi Çatalcaülküocagi Kadıköyülküocagi Silivriülküocagi Zeytinburnuülküocagi Bakırköyülküocagi Eminönüülküocagi Kağıthaneülküocagi Sultanbeyliülküocagi Bayrampaşaülküocagi Esenlerülküocagi Kartalülküocagi Şileülküocagi Beşiktaşülküocagi Eyüpülküocagi Küçükçekmeceülküocagi Şişliülküocagi Akyurtülküocagi Çamlıdereülküocagi Evrenülküocagi Kazanülküocagi Polatlıülküocagi Altındağülküocagi Çankayaülküocagi Gölbaşıülküocagi Keçiörenülküocagi Sincanülküocagi Ayaşülküocagi Çubukülküocagi Güdülülküocagi Kızılcahamamülküocagi Şereflikoçhisarülküocagi Balaülküocagi Elmadağülküocagi Haymanaülküocagi Mamakülküocagi Yenimahalleülküocagi Beypazarıülküocagi Etimesgutülküocagi Kalecikülküocagi Nallıhanülküocagi
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol